Ціль менеджменту новозбудованого чи існуючого зернового елеватора – "вижати" максимум прибутку від його діяльності.
Ефективність роботи елеватора складається із технічних та організаційних факторів.
Високий технічний рівень забезпечується впровадженням сучасного обладнання та інноваційних технічних рішень. Насамперед це максимально автоматизований процес по руху зерна від його приймання до відвантаження, впровадження сушарок із низькими витратами енергоресурсів, впровадження очисного обладнання із мінімізацією механічних втрат.
Шлях технічного вдосконалення переважно актуальний для існуючих елеваторів із застарілою технічною базою. Для нових, це менш актуально, якщо на етапі проектування були закладені правильні рішення. В іншому випадку не зайвим був би технічний аудит.
Ефективність організаційних рішень залежить від кваліфікації лінійного персоналу, спеціалістів та менеджерського складу.
Це питання актуальне як для нових, так і існуючих елеваторів. Особливо гостро воно стоїть саме для нових, так як пошук ефективних спеціалістів в сільській місцевості, в якій переважно збудовані елеватори , є складним та довгим.
Виходом із цієї ситуації є самостійний, але довгий пошук необхідних спеціалістів-елеваторників, або використання послуг аутсорсингових компаній, які спеціалізуються на консалтингу та обслуговуванні "під ключ" елеваторів.
Напрямки аутсорсингових послуг для елеваторів
Розберемо в яких напрямках можливо надання аутсорсингових послуг для елеваторів.
1. Економічний
Включає в себе пошук шляхів підвищення прибутку елеваторів, або так званий пошук "покинутих" відходів
2. Фінансовий
Направлений по підвищення прибутку до вирахування податків та інших витрат, так званий показник EBITDA. Саме EBITDA в подальшому є базою для оцінки вартості елеватора при залученні інвестицій, отримання кредитів чи продажу.
3. Проведення аудитів
Спеціалісти проводять повний аудит діяльності елеватора за технічним, фінансовим, кадровим, юридичним напрямками. Також приймається до уваги аудит якості зерна, для оцінки умов зберігання та доробки.
4. Технічний
Передбачає підбір нового обладнання або ревізію існуючого. Направлений на попередження аварій на елеваторі. Інша сторона технічного аудиту – впровадження заходів по зменшенню витрат енергоносіїв на доробку зерна.
5. Якість зерна
Включає розробку нових бізнес процесів, які дозволять отримати максимальну якість зерна, або виключення неефективних, які призводять до збитків, чи не приносять прибутку.
6. Автоматизація (оцифрування)
Передбачає впровадження єдиної системи управління елеватором. Складається із автоматизації технологічної лінії (обладнання) та впровадження цифрової бухгалтерії, кадрів, інженерії, автоматизацію лабораторії.
7. Навчання персоналу
Впровадження програм підвищення кваліфікації лінійного та адміністративного персоналу елеватора. Дозволяє приймати на роботу кадри із початковим низьким рівнем знань на виведення його на потрібний рівень.
8. Рекрутинг
Пошук цінних спеціалістів на ключові посади для існуючих чи нових елеваторів.
9. Юридичний
Вирішення конфліктних ситуацій із державними та контролюючими органами, а також претензій та неправомірний дій конкурентів.
10. Будівельний
Аутсорсери допомогають із пошуком ділянки під будівництво, будівельних компаній та проектувальників, пошуку постачальників обладнання.
Варіанти співробітництва елеваторів із аутсорсинговими компаніями
Найбільш розповсюджені 2 моделі роботи
- Абонентська плата
- Разова оплата
Модель роботи за абонентською платою використовується, коли консалтингова компанія надає свої послуги на постійній основі. Наприклад, це можуть бути послуги ведення бухгалтерії елеватора або визначення якості зерна.
Схему із разовою платою використовують для проведення аудитів , разового підбору цінного спеціаліста(ів), вирішення юридичних питань, тощо.
Чи вигідно елеваторам наймати сторонні компанії для ведення бізнесу
Коло питань, яке стоїть перед керівництвом елеватора достатньо велике. Ефективно вирішувати їх в змозі переважно тільки елеваторі у складі великих корпорацій, де є власний кадровий резерв із спеціалістів, що можуть "перекрити" будь-який напрямок діяльності. Для окремих елеваторів, у яких це основний бізнес, або для мініелеваторів консультативна підтримка є достатньо вигідним варіантом, що знімає поточні проблеми власника. У перспективі це може заощадити до 20-30% витрат елеватора на заробітну плату, якби частина питань вирішувалася із залученням спеціалістів у штат.