Зерно та інша сільгосппродукція є динамічним активом, що може втрачати свої якості та фізичні показники на різних етапах свого руху від поля до споживача. Складовою ланкою руху між різними об’єктами перебування зерна є його транспортування.
В цій статті розглянемо які втрати зерна під час транспортування існують, чи можна їх спрогнозувати та порахувати в бухобліку.
Види втрат зерна під час транспортування
Поки зерно знаходиться в дорозі воно перебуває в вагонах-зерновозах чи в причепах вантажних автомобілів і може втрачатися як під час руху, так і під час стоянки, наприклад на залізничних станціях.
Усі втрати зерна під час транспортування можна розділити на 2 види:
- "нелегальні" втрати
- природні втрати
"Нелегальні" втрати зерна відбувають в результаті його крадіжки або злочинних схем на різних етапах транспортування, приймання та зважування. Це окрема тематика, вирішення якої лежить в площині жорсткого фізичного (відео та візуального) контролю транспортування та зберігання зерна.
Природні, або “легальні” втрати зерна під час транспортування - виникають внаслідок недосконалості транспортних засобів та неможливості їх розвантаження без втрат, а також стирання, механічного пошкодження та інших факторів, що виникають під час транспортування. До природних втрат також можна віднести і норму погрішності вагів під час зважування.
Норми природних втрат зерна та сільгосппродукції під час транспортування залізничним транспортом
В Україні до цього часу норми природних втрат зерна під час перевезення залізничним транспортом розраховуються на основі Постанови №39 від 25.03.1986 року. Тому в бухгалтерському обліку зерна потрібно орієнтуватися на ці норми.
Згідно Постанови 39 природні втрати зерна, насіння та продукції їх переробки під час перевезення залізничним транспортом складають:
Найменування вантажів за групами тарифної номенклатури | Норми природного убутку в % від маси вантажу |
Зерно | |
Зерно, окрім того, що перевозиться у вагонах-зерновозах, солод при перевезенні на відстань: - до 1000 км | 0,09 |
- від 1000 до 2000 км | 0,13 |
- понад 2000 км | 0,18 |
Насіння | |
Насіння, окрім жолудів, насіння льону і конопель у тарі при перевезенні на відстань: - до 1000 км | 0,09 |
- від 1000 до 2000 км | 0,13 |
- понад 2000 км | 0,18 |
Продукція борошномельно-круп'яної промисловості | |
Борошно, крупа при перевезенні на відстань: - до 1000 км | 0,09 |
- від 1000 до 2000 км | 0,13 |
- понад 2000 км | 0,18 |
Ці норми є максимально граничними і використовуються в першу чергу у спірних питання у разі нестачі зерна.
Слід зазначити, що ці норми можуть бути змінені оператором-перевізником і закладені в договорі транспортування. Наприклад, Укрзалізниця закладає в договорі в рази більшу норму до 0,5%, що змусило багатьох власників зерна перейти на автомобільний транспорт, де контролювати втрати значно простіше і вони співставні з діючими нормами.
Норми природних втрат зерна та сільгосппродукції під час транспортування автомобільним транспортом
В Україні до цього часу норми природних втрат зерна під час перевезення автомобільним транспортом розраховуються на основі Постанови №63 від 02.06.1986 року. В бухгалтерському обліку зерна потрібно орієнтуватися на них.
Згідно Постанови 63 природні втрати зерна, насіння та продукції їх переробки під час перевезення автомобільним транспортом складають:
Найменування вантажів | Норми природного убутку у відсотках від маси вантажу |
При перевезенні зерна, зерносуміші і відходів першої категорії*, насіння олійних культур і трав, хлібопродукції, висівок незалежно від відстані: | |
насипом | 0,07 |
у тарі | 0,05 |
Макухи і комбікорму при перевезенні на відстань: | |
до 25 км | 0,04 |
понад 25 км до 50 км | |
понад 50 до 100 км | |
понад 100 км на кожні наступні 100 км | 0,02 |
Потрібно враховувати що:
- При автомобільних перевезеннях насіння трав, що були піддані очищенню на електромагнітних машинах, норма природного убутку при перевезеннях збільшується на 15%.
- Зазначені норми природного убутку є граничними і застосовуються лише у разі фактичної нестачі маси вантажу.
- Зазначені норми природного убутку застосовуються також при перевезеннях вантажів гужовим транспортом.
Що робити у випадку виявлення нестачі зерна в результаті транспортування
В першу чергу проводиться документальна робота по фіксуванню нестачі. Для цього повинна бути проведена відповідна робота:
- Перевірені норми втрат в договорах з перевізниками
- Складений акт про втрати зерна під час перевезення
- Повідомлено перевізнику про відхилення ваги від встановлених в договорі нормах
- Внести до договору з елеватором посилання на «Інструкцію про порядок приймання продукції за кількістю» (Інструкція П-6) та «Інструкцію про порядок приймання продукції за якістю» (Інструкція П-7).
Як автоматизувати розрахунок природних втрат зерна та продуктів його переробки під час транспортування
Використовуючи спеціалізовані галузеві рішення як GES: Зерно, GES: Зерно КОРП та GES: Комплексна автоматизація елеватора, зернопереробного підприємства та торгівлі зерном не потрібно знати досконало усі цифри для їх врахування в бухгалтерському обліку зерна, так як вони вже закладені в конфігурації. Таким чином задача з розрахунку втрат зерна під час транспортування зводиться до вибору типу транспорту та типу культури по якій робиться розрахунок. Крім того, є можливість "закласти" дані по втратам, які вказані в договорі транспортування з кожним перевізником, що робить процес розрахунку більш “гнучким”.