Зареєструватися

Відновити пароль

Обліковий запис користувача

Написати відгук

Лише один файл.
Обмеження: 2 МБ.
Дозволені типи: png, gif, jpg, jpeg.
Розмір не менше 100x100 пікселів.
Коротко опишіть внесені зміни.

Залишити повідомлення

Замовити демо

Природні втрати зерна та сільгосппродукції під час транспортування. Де брати норми

Зерно та інша сільгосппродукція є динамічним активом, що може втрачати свої якості та фізичні показники на різних етапах свого руху від поля до споживача. Складовою ланкою руху між різними об’єктами перебування зерна є його транспортування.
В цій статті розглянемо які втрати зерна під час транспортування існують, чи можна їх спрогнозувати та порахувати в бухобліку.

Види втрат зерна під час транспортування

Поки зерно знаходиться в дорозі воно перебуває в вагонах-зерновозах чи в причепах вантажних автомобілів і може втрачатися як під час руху, так і під час стоянки, наприклад на залізничних станціях.

Усі втрати зерна під час транспортування можна розділити на 2 види:

  • "нелегальні" втрати
  • природні втрати

"Нелегальні" втрати зерна відбувають в результаті його крадіжки або злочинних схем на різних етапах транспортування, приймання та зважування. Це окрема тематика, вирішення якої лежить в площині жорсткого фізичного (відео та візуального) контролю транспортування та зберігання зерна.

Природні, або “легальні” втрати зерна під час транспортування - виникають внаслідок недосконалості транспортних засобів та неможливості їх розвантаження без втрат, а також стирання, механічного пошкодження та інших факторів, що виникають під час транспортування. До природних втрат також можна віднести і норму погрішності вагів під час зважування.

Норми природних втрат зерна та сільгосппродукції під час транспортування залізничним транспортом

В Україні до цього часу норми природних втрат зерна під час перевезення залізничним транспортом розраховуються на основі Постанови №39 від 25.03.1986 року. Тому в бухгалтерському обліку зерна потрібно орієнтуватися на ці норми.
Згідно Постанови 39 природні втрати зерна, насіння та продукції їх переробки під час перевезення залізничним транспортом складають:
 

Найменування вантажів за групами тарифної номенклатури Норми природного убутку в % від маси вантажу
Зерно
Зерно, окрім того, що перевозиться у вагонах-зерновозах, солод при перевезенні на відстань: - до 1000 км 0,09
- від 1000 до 2000 км 0,13
- понад 2000 км 0,18
Насіння
Насіння, окрім жолудів, насіння льону і конопель у тарі при перевезенні на відстань: - до 1000 км 0,09
- від 1000 до 2000 км 0,13
- понад 2000 км 0,18
Продукція борошномельно-круп'яної промисловості
Борошно, крупа при перевезенні на відстань: - до 1000 км 0,09
- від 1000 до 2000 км 0,13
- понад 2000 км 0,18

Ці норми є максимально граничними і використовуються в першу чергу у спірних питання у разі нестачі зерна.
Слід зазначити, що ці норми можуть бути змінені оператором-перевізником і закладені в договорі транспортування. Наприклад, Укрзалізниця закладає в договорі в рази більшу норму до 0,5%, що змусило багатьох власників зерна перейти на автомобільний транспорт, де контролювати втрати значно простіше і вони співставні з діючими нормами.

Норми природних втрат зерна та сільгосппродукції під час транспортування автомобільним транспортом

В Україні до цього часу норми природних втрат зерна під час перевезення автомобільним транспортом розраховуються на основі Постанови №63 від 02.06.1986 року. В бухгалтерському обліку зерна потрібно орієнтуватися на них.
Згідно Постанови 63 природні втрати зерна, насіння та продукції їх переробки під час перевезення автомобільним транспортом складають:
 

Найменування вантажів Норми природного убутку у відсотках від маси вантажу
При перевезенні зерна, зерносуміші і відходів першої категорії*, насіння олійних культур і трав, хлібопродукції, висівок незалежно від відстані:    
насипом 0,07
у тарі 0,05
Макухи і комбікорму при перевезенні на відстань:   
до 25 км 0,04
понад 25 км до 50 км  
понад 50 до 100 км  
понад 100 км на кожні наступні 100 км 0,02

Потрібно враховувати що:

  • При автомобільних перевезеннях насіння трав, що були піддані очищенню на електромагнітних машинах, норма  природного убутку при перевезеннях збільшується на 15%.
  • Зазначені норми природного убутку є граничними і застосовуються лише у разі фактичної нестачі маси вантажу.
  • Зазначені норми природного убутку застосовуються також при перевезеннях вантажів гужовим транспортом.

Що робити у випадку виявлення нестачі зерна в результаті транспортування

В першу чергу проводиться документальна робота по фіксуванню нестачі. Для цього повинна бути проведена відповідна робота:

  • Перевірені норми втрат в договорах з перевізниками
  • Складений акт про втрати зерна під час перевезення
  • Повідомлено перевізнику про відхилення ваги від встановлених в договорі нормах
  • Внести до договору з елеватором посилання на «Інструкцію про порядок приймання продукції за кількістю» (Інструкція П-6) та «Інструкцію про порядок приймання продукції за якістю» (Інструкція П-7).

Як автоматизувати розрахунок природних втрат зерна та продуктів його переробки під час транспортування

Використовуючи спеціалізовані галузеві рішення як GES: Зерно, GES: Зерно КОРП та GES: Комплексна автоматизація елеватора, зернопереробного підприємства та торгівлі зерном не потрібно знати досконало усі цифри для їх врахування в бухгалтерському обліку зерна, так як вони вже закладені в конфігурації. Таким чином задача з розрахунку втрат зерна під час транспортування зводиться до вибору типу транспорту та типу культури по якій робиться розрахунок. Крім того, є можливість "закласти" дані по втратам, які вказані  в договорі транспортування з кожним перевізником, що робить процес розрахунку більш “гнучким”.