Борошномельні виробництва в будь-якій країні відносять до когорти стратегічно важливих, від яких залежить продовольча безпека. Сьогодні борошномельна галузь в Україні переважно складається із середніх та великих виробництв, які забезпечують до 90% загальних потреб країни у борошні та крупах. Відповідно, управління такими складними та стратегічно важливими об'єктами не є простим і потребує особливого підходу.
Структурні одиниці на борошномельному заводі
У більшості, борошномельне виробництво асоціюється із виробничим підрозділом – млином, який безпосередньо переробляє зерно в борошно. Тому інвестори та зацікавлені в розвитку керівники в першу чергу орієнтуються на автоматизацію млина. Для цього підбирається сучасне (переважно імпортне) та високопродуктивне обладнання, що складається у лінію. Проте, борошномельний завод, це не лише млин. Як мінімум він повинен мати зерновий склад (склад сировини), виробничо-технічну лабораторію (ВТЛ), цех готової продукції, систему оперативного контролю та управління виробничим процесом, систему обліку і оформлення операцій із зерном. Якщо взяти розподіл витрат на млин та допоміжні підрозділі то це буде 50/50, тобто доля допоміжних буде така ж, як і безпосередньо виробничої лінії.
Відповідно, однією із задач є знизити витрати на допоміжні підрозділи, а найкращим рішенням є впровадження автоматизації.
Які процеси можна автоматизувати при управлінні млином
Найкраще піддаються автоматизації допоміжні процеси – системи оперативного контролю та управління виробничим процесом, а також системи обліку і оформлення операцій із зерном. Це пояснюється переходом на електронний документообіг та можливістю використовувати програмні рішення для автоматизації млина, щодо кількісно-якісного обліку зерна, готової продукції та відходів, або побічних продуктів (наприклад, висівок). Програма сформує всі необхідні документи, щодо бухгалтерського, податкового обліку, обліку зерна, обліку готової продукції, управління логістикою та інше. Бухгалтеру чи оператору достатньо лише ввести початкові данні і отримати за запитом необхідну накладну, чи форму.
Окрім управління бухгалтерією млина можливо також автоматизувати роботу ВТЛ в частині обліку партій зерна, що надходять на аналіз в лабораторію. На відміну від елеваторів, які виступають фактично у ролі зернових складів і кількісно-якісні показники зерна зводяться лише до доведення їх до базисних та визначення залікової маси, на борошномельному виробництві якість зерна перевіряється за значно-більшою кількістю параметрів. Це пояснюється тим, що для отримання помольної партії зерна, з якої потім будуть виробляти борошно, потрібно змішати 2-3 різних його типів, а це потребує більш ретельної роботи лабораторії щодо маркування та обліку відібраних партій.
Тому задача із автоматизації роботи лабораторії млина зводиться як до формування документації та автоматичного проведення розрахунків, так і до створення системи маркування та розпізнавання відібраних партій із зберіганням даних по кожній із них.
Які програмні рішення існують для управління та автоматизації борошномельного виробницва
Для середніх та крупних борошномельних комплексів ми пропонуємо власну розробку – GES: Управління елеватором, борошномельним, круп'яним, комбікормовим та олійним виробництвом яка побудована на основі продуктів BAS ERP та на 100% "закриває" потреби млина у автоматизації оперативного обліку зерна та готової продукції, а також роботи виробничо-технічної лабораторії.